Søk

Dagen med overraskelser

Av Synnøve og Maja

Vi startet dagen i dag klokka 8 med frokost i Salinas. De fleste var ferdig pakket og klare til å dra videre til Portoviejo. Til frokost fikk vi eggerøre. De får vi hver dag, sammen med et rundstykke og et glass juice. Etter frokost satt vi oss i bussene.

Den første delen av turen tok to timer til fiskelandsbyen Salango, der vi spiste lunsj. Først fikk vi bananchips, så fritert blekksprut til forrett, stekt fisk med pommes frites til hovedrett, og pasjonsfrukt og ostekake til slutten av måltidet. Etter lunsj var det to timer kjøretur videre til Portoviejo.

Underveis fortalte reiseguiden Anne om de forskjellige stedene vi passerte, og hva de var kjent for. Ecuador er jo kontrastenes land, og fortsatt befinner vi oss på La Costa, Stillehavskysten, men vi skal også til La Sierra, Andesfjellene, og til Oriente, jungelen.

Vi ble også stoppet av politiet i kontroll, og rett ved siden av var det brann. Vi vet ikke hvordan brannen startet, men vi kjørte videre etter at politiet var ferdig. Da vi kom fram til hotellet var det mye varmere enn i Salinas. Vi gikk rundt for å se på hotellet og oppdaget at det var flere bassenger og vannsklier der. Vi fikk romnøkkel og badet litt før middag.

Etter middag fikk vi beskjed om å pynte oss for en overraskelse. Vi kjørte inn til sentrum, og da vi kom fram stod vennskapsklassen vår og ventet på oss. Det var gøy, for vi hadde ikke forventet å se dem før i morgen. De stilte opp med en ecuadoriansk «russebuss» som de kalte la chiva, som vi kjørte rundt i byen med. Vi stoppet flere ganger for å ta bilder, og fikk anledning til å prate med de fra vennskapsklassen.

Tilbake på hotellet var det flere som badet i bassenget, noen spilte fotball, mens andre valgte å slappe av på rommet. Vi skal snart til sengs, og prøve å få mest mulig søvn, for vi må opp til frokost kl 7 i morgen tidlig. Da skal vi møte vennskapsklassen på skolen deres.