Søk

Intens varme

Av Fredrik FB og Wilhelm

Vi startet dagen tidlig. Under frokosten feiret vi Fredrik FB, som hadde bursdag, med sang og konfetti. Så var det planlagt avreise til jungelen, og landsbyen Misahualli. Reisen ble utsatt med en time pga koronasmitte. Grunnet annen sykdom måtte to elever, to voksne og en lærer, bli igjen i Quito.

Bussturen fra Quito til Misahualli tok 4,5 time. Vi hadde totalt tre stopp underveis. Vi stoppet på Quijos som var det høyeste punktet på turen med litt over 4.000 meter over havet. Der fikk vi frisk luft og muligheten til å ta mange fine bilder.

Så fortsatte reisen. Vi stoppet på en bensinstasjon hvor bussene fylte bensin, elevene fylte på med snacks og fikk tømme tanken. Deretter kjørte vi videre ned mot Misahualli. Da vi kom fram til det neste stoppet fikk vi virkelig kjenne på jungelens varme og fuktige klima.

Etter en stund ankom vi hotellet i Misahualli hvor det var over 30 grader og sterk sol. Etter litt styr grunnet den intense og uvante varmen var det endelig tid for lunsj. Da vi hadde fullført lunsjen fikk vi vite hvilke hytter vi skulle bo i.

Etter vi fikk oppleve den intense varmen tok vi motoriserte kanoer til en liten landsby. Der fikk vi et innblikk i en liten stamme der det bodde litt over 60 familier. Vi fikk høre om hvordan de levde og tradisjonene deres. Deretter fikk vi ansiktsmaling som de pleide å bruke. Den kom fra en frukt. Vi så også på en tradisjonell dans og fikk vært med på å danse den med dem.

De snakket om en hellig stein som var rett utenfor, og vi så apekatter og en papegøye, som de hadde som kjæledyr. Vi fikk også prøve å skyte med ett blåserør på en blink. Før vi dro var vi innom en butikk med suvenirer der vi fikk muligheten til å kjøpe noen ting.

Da vi kom tilbake til hotellet spiste vi middag og fikk vite om nattvandring i jungelen, som vi skulle ut på senere. Underveis i nattvandringen fikk vi se noen insekter og en del edderkopper som vi ikke finner i Norge. Da vi kom tilbake til hotellet fikk vi lov til å slappe av før vi måtte legge oss.