Søk

Mitad del Mundo

Av Ebba og Sophie

Kjære pantegivere, venner, og familie hjemme i Norge.

I dag våknet mange tidlig, takket være nabohanen og hunder i gaten. Frokosten på hotel Bio Hostal i Mindo var den beste hittil. Frukten, spesielt ananasen, var veldig god.

Alle hadde pakket koffertene dagen før for å komme raskt av gårde, men før vi dro hadde vi vitnemålsutdeling på takerassen. Grunnen til at vi satt vitnemålsutdeling i kursiv, er at vi later som vi får vitnemål, og filmer det. Til slutt skal vi klippe sammen opptakene til en kort film, som skal vises 16.juni, når de andre tiendeklassene får sine offisielle vitnemål.

Første gang vi jukset litt på denne måten var vi i Salinas, og da hadde vi Stillehavet som bakgrunn. I dag hadde vi nydelig utsikt mot jungelen og fjellet. Det tror vi blir helt spesielt, og ganske annerledes enn altertavlen i Østerås kirke.

Da vi var ferdige med opptakene reiste vi til Mitad del Mundo. Bussturen tok omtrent to timer. Ved ankomst fikk vi pizza, og det var populært. Etterpå gikk vi inn i parken som er bygd rundt Ekvatormonumentet. I 1735 beregnet franske vitenskapsmenn hvor ekvator lå, men de bommet med ca. 260 meter. Likevel var det bra med datidens måleinstrumenter. Nå er den gule stripen presis, og markerer skillet mellom den nordlige og sørlige halvkule.

Foran ekvatormonumentet hadde vi vår tredje vitnemålsutdeling. Det gjorde at klassen ble spredd utover den sørlige og nordlige halvkule. Mange mennesker stoppet opp for å ta bilde av oss. Det er noe vi har merket ofte her. Vi begynner nå å forstå hvordan kjendiser som blir tatt bilde av har det.

Etter vitnemålsutdelingen hadde vi 20 minutter til å ta bilder rundt om i parken, og gå opp i monumentet. Mange mente det var for liten tid, ettersom de ville utforske monumentet mer. På den annen side hadde vi nye planer i Otovalo, og dit var det to timer til på bussen.

I Otovalo kom vi til et supersøtt hotell i en gate midt i byen. Kvinnene på hotellet går i tradisjonelle, fine bluser med blomstermønster. Hotellrommene var greie, og definitivt bedre enn hotellet i Portoviejo, hvor vi hadde en maurkoloni på rommet, og våknet med gulvet fult av maur.

Etter å ha kommet til rette på rommene, gikk vi til det store, berømte indianermarkedet her i Otavalo. Der var det store muligheter for å lære seg å prute. Mange kjøpte flere ponchoer, belter og skjerf. Da vi gikk rundt på markedet var det ekstra viktig å passe på verdisaker, ettersom området er kjent for lommetyver.

På vei hjem, i skumringen, gikk noen av oss seg bort. Vi holdt oss ekstra nærme hverandre ettersom menn begynte å rope «babe, babe» etter oss. Siden vi ikke visste hva vi skulle gjøre, gikk vi inn på et lite bakeri og spurte om veien. Da merket vi at timene som er blitt brukt på Duolingo (språk app) var verdifulle.

På kvelden dro vi for å spise på en lokal restaurant. Middagen besto av grønnsaksuppe til forrett, kjøtt og poteter til hovedrett, og en ostekake med pasjonsfrukt til dessert. På podiet satt den «fremtidige Shawn Mendez» og holdt konsert. Den endte med at de voksne betalte for at han skulle gå, slik at vi fikk litt mindre bråk. Under middagen var det morsomt å høre om hva folk hadde kjøpt på markedet.

I dag, klokken 17.00, ble Fredrik KT 16 år. Ettersom vi er syv timer bak Norge, hadde klokken bikket midnatt hjemme da alle reiste seg og sang bursdagssangen for han. Hurra!

Under desserten fikk vi noen triste nyheter, for vi må dra videre til Quito i morgen, ettersom det er fare for streik på mandag. Når urfolkenes interesseorganisasjoner streiker, pleier de å stenge veiene inn til hovedstaden. Vi vil ikke risikere å bli sittende her i flere dager, derfor prøver vi å være føre var. Det gjør at vi går glipp av skinnmarkedet i Cotacachi, som Andreas og Harald har snakket positivt om.

Det ble mange triste ansikter da vi fikk disse nyhetene. Det positive med dette, er at vi får en ekstra dag i hovedstaden, og at hotellet ligger rett ved siden av KFC og Burger King.

Klokken var 22 da vi kom tilbake til hotellet. Mange var veldig trøtte, og det er tekstforfatteren også. God natt.